LES ESCALES MAJORS
Totes les escales que anem a
estudiar, contenen set graus, que colocarem baix de cada nota en sentir
ascendent.
Els graus s’escriuen amb
numeracio romana. D’aquesta manera:
I-II-III-IV-V-VI-VII
El primer primer grau (I) l’anomenarem TONICA, i será el més important perque li donará nom a l’escala, es a dir, el nom de l'escala será la nota que estiga en el primer grau.
Un altre grau important será el quint, que l’anomenarem DOMINANT. Este grau de moment el recordarem sols com a un grau important, més endavant explicarem més coses.
Quan volem escriure una escala major, el que fem es colocar els set graus
correlatius i escriure desde la nota que volem que siga la tónica fins a la
seua octava, repetint sols esta nota pero una octava més alta. Así tenim un exemple:
En les escales majors els graus
estan separats de la seguent manera. Podem tindre una escala que no tinguen els intervals ordenats d'aquesta manera, pero no serien escales majors.
Com podeu vore, hem tingut que alterar el fa i el do per tal de que del II al III i del VII al VIII tinguerem un semitó. L'escala de Re major, tindrá per lo tant dos sostinguts, i la raó es esta, per a que el ordre de tons i semitons siga el correcte.
Ja sabem que la distancia mínima
entre dos notes es el semitó, per lo tant quan tenim dos notes que estan a una
distancia de tó, significa que hi ha un so entre mig. Per exemple, entre Do y Re
hi ha un to, aleshores tenim un so que esta entre els dos que es el Do# o Reb. Estes dos notes sonen igual, tot i que tenen dos noms
diferents. Quan tenim dos notes diferents però que sonen igual diem que són
ENHARMONIES. Así teniu el exemple:
Recordeu: Una ENHARMONIA son dos
notes que sonen igual però que tenen noms distints.
Quan sonen igual i tenen el
mateix nom els conegam per UNISONO.
Les escales CROMATIQUES son
escales de 12 sonidos, tots a distancia de SEMITO. Per a formar escales
cromátiques es important entendre les ENHARMONIES, perque hi ha varies maneres
de escriure-les. Así teniu un exemple utilitzant sols sostinguts o sols bemols:
Altra manera d'escriure-les es combinant les alteracions accidentals com millor mos vinga. Normalment s'utilitzen les alteracions més habituals. En el bemols el sib, mib i en els sostinguts, el fa# i el do#, el lab o sol# es la que queda menys clara podent-se utilitzar qualsevol de les dos:
Altra manera d'escriure-les es combinant les alteracions accidentals com millor mos vinga. Normalment s'utilitzen les alteracions més habituals. En el bemols el sib, mib i en els sostinguts, el fa# i el do#, el lab o sol# es la que queda menys clara podent-se utilitzar qualsevol de les dos:
Per a la formació de les escales
sempre utilitzem huit graus, repetint una octava més alta el primer grau.
La estructura de l’escala major
sempre es la mateixa, sent tots els graus de un tó, menys del tercer al quart i
del septim al vuité. (III-IV) i (VII-VIII).
No hay comentarios:
Publicar un comentario